címkék

1939 (1) 1950 (1) 1952 (1) 1953 (1) 1958 (2) 1962 (1) 1963 (1) 1965 (1) 1966 (2) 1967 (2) 1968 (4) 1969 (1) 1970 (2) 1971 (2) 1977 (1) 2002 (2) 2005 (1) 2006 (1) adolfo celi (1) alex de la iglesia (1) andrea giordana (1) anthony mann (1) anthony steffen (2) brigitte bardot (1) burl ives (1) burt lancaster (1) carroll baker (1) charles bickford (1) charlton heston (1) christina galbo (1) chuck connors (1) clint eastwood (1) david von ancken (1) delmer daves (1) dominique boschero (1) edwin sherin (1) eli wallach (1) elliot silverstein (1) elozetes (1) ennio morricone (1) enrico maria salerno (1) filmkritika (22) franco nero (1) fred zinnemann (1) gary cooper (3) gianni puccini (1) gian maria volonte (1) giuliano gemma (1) giulio petroni (2) grace kelly (1) gregory peck (1) headquarters (2) idegen tollak (2) james coburn (1) james stewart (1) jean simmons (1) joel mccrea (1) john steiner (1) john wayne (1) lee van cleef (2) liam neeson (1) luke askew (1) maria cuadra (1) mario caiano (1) mark damon (1) martin ritt (1) michele lupo (1) nemet (1) olasz (11) paul naschy (1) paul newman (1) peter lee lawrence (3) philippe leroy (1) pierce brosnan (1) pierro lulli (1) poughkeepsie (1) quention tarantino (1) rafael romero marchent (1) raimund harmstorf (1) randolph scott (1) richard harris (1) rod steiger (1) sam peckinpah (1) sancho gracia (1) sean connery (1) sergio leone (3) soundtrack (5) spanyol (1) susan clark (1) tinto brass (1) tomas milian (1) tommy lee jones (1) uk (1) umberto lenzi (1) usa (10) video (1) william wyler (1) Címkefelhő

 

Free counter and web stats

2007.10.09. 11:01 Jill McBain

A forradalom elpusztíthatatlan: Tepepa / Viva la revolución!

null

A westernen belül külön alműfaj volt az úgynevezett Zapata western, mely a mexikói forradalom idején játszódó filmek összefoglaló neve; az ismertebb művek közül ide tartozik a Viva Zapata! (1952) Marlon Brandóval, az Egy marék dinamit (Giu la testa, 1971), és bizonyos mértékig a Vad Banda (The Wild Bunch, 1969) is.

A Zapata western különösen az olaszoknál volt igen népszerű. Kelléktára némileg különbözik a hagyományos westernétől: rendszerint van benne autó (de csak mint kuriózum), motorbicikli, géppuska és egyéb modern találmányok. A cselekménynek vannak bizonyos kötelező elemei. Mindig szükségeltetik például egy gringo (gyakran európai), aki katalizátorként működik; okvetlenül kell pár gonosz mexikói tiszt (ezek lehetnek akár a kormányerők szolgálatában álló martalócok, akár magukat lázadónak tituláló banditák), mindig vannak igaz és becsületes forradalmárok; szinte mindegyikben szerepel kivégzőosztag; gyakran előfordul egy-két német tiszt, mindig a rossz oldalon; szükséges továbbá kellő mennyiségű robbantás is.

A Tepepa, Giulio Petroni 1968-as filmje, több szempontból is érdekes. Elsősorban igen furcsa Orson Wellest westernben látni, pláne mint a fentebb említett gonosz, szadista mexikói tiszt alakítóját. Sajnos, nem tudtam neki elhinni, hogy mexikói. Egyébként óriási színész, de ez a szerep elég szerencsétlen választás volt. Nem is tűnik túl lelkesnek. Egy ilyen karakter pompásan állt volna például Emilio Fernándeznek, aki a Vad Bandában a roppant szemét és aljas Mapache tábornokot játszotta. Welles ebben az időben sok filmet csak a pénz miatt vállalt el, mert a stúdiók nem akartak pénzt adni a saját - többnyire költséges - produkcióihoz.

A címszerepben az ifjú Tomas Milian remekel, aki a spagettiwesternek egyik állandó karaktere volt, többnyire pontosan ilyen szerepben - félig forradalmár, félig bandita, mexikói parasztkölyök. Milian nálunk nem túl ismert színész, pedig a westernek mellett egész sor olasz krimiben is játszott, sőt, ő alakítja a főszerepet Antonioni Egy nő azonosítása (Identificazione di una donna, 1982) c. filmjében. Rendkívül temperamentumos, az a fajta színész, aki hatalmas élvezettel éss beleéléssel játszik, néha majdnem túl is játssza egy kicsit, de ez nem baj, a szerepei többségéhez jól áll. A fiatal Mifune juthat eszünkbe róla.

Tepepa egy igencsak öntudatos lázadó, aki egyfelől hős forradalmár, másfelől viszont vannak sötét dolgok a múltjában, melyek a rengeteg flashback során bontakoznak ki. A spagettiwestern mindig kedvelte a flashbackeket, ez a film már-már túlzásba is viszi, de azért még követhető.

A harmadik fő karakter a kötelező gringo, aki jelen esetben brit, alakítója John Steiner. Ez a nem túl szimpatikus fejű úriember előbb megmenti Tepepát a kivégzőosztag elől, majd több ízben ki akarja nyírni. Később megtudjuk, hogy erre jó oka van (némi vendetta forog fenn), de tudja fene, ettől se lesz szimpatikusabb. A múltbéli bűneset, mely bosszúért kiált, egyébként egész szépen le lőn nyúlva a Pár dollárral többért-ből.

Fontos szereplő még egy mexikói kisfiú (ez is toposz a Zapata westernekben), aki hűséges Tepepához, és nem szereti a gringót, mert az "nem szereti Mexikót...". Derék kis kölyök, a film végén mint a jövő forradalmára jelenik meg. A zenét maga Ennio Mester komponálta; roppant fülbemászó és szép, pont, amilyen egy jó kis westernhez kell; a tájak szokás szerint gyönyörűek, a történet kalandos és fordulatos; egyszóval, érdemes megtekintetni a filmet.

Szólj hozzá!

Címkék: olasz filmkritika 1968 tomas milian giulio petroni john steiner


A bejegyzés trackback címe:

http://hombre.blog.hu/api/trackback/id/tr58190327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.