Ha az embernek túl sok szabadideje van, elkezd olyan felesleges dolgokon agyalni, hogy például melyik, minden idők legjobb filmes jelenete. Gyakorló filmfanatikusként, erre a kérdésre már évek óta megvan a válaszom. A baj az, hogy az esztendők teltek-múltak és senki nem tette fel a kérdést. Csalódottságom növekvő fekélyként telepedett rá mindennapjaimra. Kezdtem úgy érezni magam, mint egy viktoriánus lányregényben a szánnivaló főhősnő, akinek már az összes testvére elkelt és csak neki nem teszik fel a Nagy Kérdést. A félig lefüggönyözött ablak előtt áll és a gondosan megnyírt sövényeken futtatja végig tekintetét. Vagy úgy, mint az örök cserekapus, aki évek óta az edzőt lesi, hogy mikor hívja magához és küldi be a pályára, tétmeccsen. Éjszakánként, görcsös álmainak visszatérő szereplője az egyesszámú kapus, aki egy buta, de brutális baleset folytán combnyaktörést szenved.
Szóval, minden idők legjobb filmjelenete, az Arany eksztázisa:...
A Jó, a rossz, és a csúfból származik a jelenet, Tuco végre rátalál a temetőre, ahol az egyik sírban holttest helyett arany van. Remélem ez senkinek nem volt új információ, és mindenki egyből felismerte a filmet. Vannak dolgok, amiket illik ismerni. Ilyen például az '53-as angol-magyar eredménye, Sztálingrád helye a térképen és a Jó, a rossz és a csúf hármasának nevei. Maga a kiragadott jelenet pedig, egy hullákkal gazdagon megtűzdelt kutatásnak a betetőzése. Egy filmbeli csúcspontnak éreztetnie kell központi helyét a film szerkezetében, emlékezetesnek kell lennie, és amire csak a legjobb alkotásokban van példa: katarzist kell okoznia. Magyarul, amikor Tuco előtt először feltárul a temető, nemcsak az ő szemöldökének kell fennakadnia, hanem a néző hátának is lúdbőröznie kell, hogy igen, itt valami túlvilági élmény határterületén toporog. Tuco emberfeletti kapzsisága szivárog át a nézőbe, azáltal, hogy a fényképezés, a vágás, a zene tökéletes szimbiózisban él egymással egy jelenet erejéig. Ez persze nem érne semmit Eli Wallach nélkül, aki egy elkoptatott szófordulattal élve eggyé válik a karakterével. Ahogy fut, ahogy néz, amilyen grimaszokat vág. Method acting at its best.
Ezen a videón, Ennio Morricone a film zeneszerzője vezényli az Arany eksztázisát:
Végtelenítve tudnám hallgatni. A következő videón pedig a film helyszíneit járja be egy spagetti-fanatikus a forgatás után közel negyven évvel. 06:40-től mutatja a díszlettemetőt, hogy mi lett belőle. 08:14-nél van egy madártávlati állókép, ahol még nagyjából kirajzolódik a párbaj helyszíne:
Az a szép az egészben, hogy a film igazából emlékezetes jelenetek fűzére, és több is van, amely alig marad le zsenialitásban az Arany eksztázisa mögött. A fürdőkádas rész, a hadifoglyok kórusa, az alkoholista parancsnok szövegelése. Igazából akkor lennék korrekt, ha időrendi sorrendben felsorolnám a film összes jelenetét. A Jó, a rossz és a csúfot nem lehet elégszer megnézni.
Nektek melyik a kedvenc westernfilmes jelenetetek? Esetleg elfogadok nem műfajba vágót is...
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MorriconeFan · http://www.nincs.hu 2008.04.18. 18:01:56
Gondoljuk csak a Volt Egyszer Egy Vadnyugatatra, amikor a Charles Bronson Henry Fonda szájába adja a harmónikát, azok a flashbackek omg. :)
Vagy Indió arcára amikor Clint Eastwood megjelenik a másik zsebórával, de mondhatnám a dollár trillógia első részének végét is amikor a kamera lassan távolodni kezd a tér közepén álló kúttól, közben láthajtuk ahogy az öreg koprsókészítő méretet vesz az újabb kuncsaftokról. de még oldalakon kersztül tudnám sorolni.
Nekem bármelyik Leone/Morricone közös jelenetett betehetted volna, mindegyikben helyeselnék, mert mindegyik úgy tökéletes ahogy van.
Soha nem foják felülmúlni ezt a párost!
kisbaratod · http://kisbaratod.wordpress.com 2008.04.19. 10:15:24
winterborn 2008.04.22. 13:36:43
a jelenet mindenképpen megért egy postot, mert valóban zseniális . remekük kifejezi a western lényegét. az emberiség kapzsiságát, erőszakkal teli személyiségét. gyakorlatilag ez minden western elengedhetetlen motívuma.
valóban igazi csúcsjelenetről van szó, remek, emlékezetes helyszínen, amire még talán száz év múlva is emlékezni fog, aki látta, nem beszélve a szállóigévé vált mondatokról (ugye hogy valakinél fegyver van, valaki meg ás...)
kedvenc jelenetem? gondolkodni kéne egy kicsit. mondjuk az biztos hogy a volt egyszer egy vadnyugatnak számomra két legemlékezetesebb jelenete rögtön az elején (1. amikor harmónika megérkezik a vonattal és lelövi a 3 fickót "így is lesz két fölösleges" 2. amikor frank és emberei előjönnek a dombok mögül és szól az a remek muzsika...)
de tuti van még csomó csak most ezek ugrottak be. a hét mesterlövész is tele van ilyenekkel, csak most szó szerint nem ugrik be (talán a záró mondat: "a parasztok győztek, mi mindíg csak veszítünk..." vagy ez a hét szamurájban volt?)
vagy a nevem senki egyik mondata: "csak két dolog jut el a férfi szívéig: a golyó és az arany" (a filmet amúgy kifejezetten nem szeretem, nem is értem a végét, hogy mi ezzel a vadak bandájával)
ha még eszembe jut pár beírom ide.
virtualdog 2008.05.04. 20:40:16
Jó a blog, királyok a szövegeid! :D (Ezen is sokat nevettem, főleg azon a részen, ahol várod, hogy valaki feltegye a kérdést... :) Meg az "illik ismerni"-n.)
VVega · https://debugme.eu/ 2008.06.01. 22:02:08
hammerberg (törölt) 2008.06.05. 19:36:51
vittorio 2008.07.01. 08:56:07
2009.02.04. 20:51:25
....
- My mistake: four coffins.
ez mekkora már!!!! :)
pimpalini 2011.05.18. 01:14:10
Ezen kívül? Most hirtelen a Vadnyugatból tudnám mondani a "mészárlásos jelenetet" onnét, mikor Frankék kibújnak a bozótosból, s lassan közelítenek a gyermek felé. Frank bagót rág, s mosolyog. Mire egyik társa: "S vele mi legyen Frank?" Szerintem a filmtörténelem egyik legnagyobb jelenete (s vágása), ahogy Frank képéről eltűnik a vigyor, majd köp egyet, s "Most már hallotta a nevem" mondatot követően lelövi a srácot. De úgy, hogy a pisztoly dördülése rögtön a vonat érkezésébe vág.
De ott van az akasztós jelenet is, mikor mindennek vége, a harmadik fazon jobbra alul beleharap az almába.
De párbeszédként mindenképpen Frank és Harmonika társalgása a párbaj előtt, mikor Cheyenne megjegyzi, hogy: "Épp farigcsál valamit. Ha abbahagyja valami történni fog."
Persze sorolhatnám jövő hét végéig...